تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 - 12:54
99 بازدید
کد خبر : 88168

بلافاصله پس از تزریق واکسن ایمن نمی‌شوید

بلافاصله پس از تزریق واکسن ایمن نمی‌شوید

ایسنا/خراسان جنوبی یک متخصص عفونی گفت: بلافاصله پس از تزریق واکسن ایمن نمی‌شوید و با تزریق دز اول واکسن کرونا، ۵۰ تا ۶۰ درصد ایمنی اولیه را کسب می‌کنید و پس از تزریق دوز دوم دو الی سه هفته تا کسب ایمنی لازم است. مسعود ضیائی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما می‌دانیم که تقریبا

بلافاصله پس از تزریق واکسن ایمن نمی‌شوید

ایسنا/خراسان جنوبی یک متخصص عفونی گفت: بلافاصله پس از تزریق واکسن ایمن نمی‌شوید و با تزریق دز اول واکسن کرونا، ۵۰ تا ۶۰ درصد ایمنی اولیه را کسب می‌کنید و پس از تزریق دوز دوم دو الی سه هفته تا کسب ایمنی لازم است.

مسعود ضیائی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما می‌دانیم که تقریبا ۸۲ درصد جمعیت واجد شرایط دز اول واکسن و حدودا ۶۵ درصد دز دوم واکسن را تزریق کرده‌اند، اما امر مهم برای ما رسیدن به ۸۵ درصد واکسیناسیون کل جمعیت کشوربرای پیشگیری از جهش‌ها و چرخش ویروس است که درحال حاضر تنها ۴۶ درصد جمعیت ما واکسیناسیون دو دز خود را کامل کرده‌اند؛ از طرفی ما می‌دانیم که تا همه مردم واکسینه نشوند با توجه به میزان واگیری ویروس، موفقیتی حاصل نخواهد شد.

رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند بیان کرد: خوشبختانه، در روزهای اخیر داروهای جدیدی معرفی شده که کارآیی بسیار خوبی برای پیشگیری از بستری و مرگ و میر را برای بیماران نشان دادند؛ مانند بکسیلووید و مولنوپیراویر؛ این‌ها داروهایی هستند که حتی اولین دارو تا ۸۹ درصد مانع از مرگ و میر و بستری می‌شود.

ضیائی ادامه داد: این داروها خوراکی بوده و پنج روز و روزی دو عدد حتی به عنوان پیشگیری استفاده کرد و امیدواریم که FDA سریع تر آن را تایید کند و در دنیا توزیع شود تا شاهد کاهش چرخش ویروس در جهان باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی، تصریح کرد: در انگلستان داروی مولنوپیراویر از چند روز پیش در حال استفاده است که امیدواریم اثرات خوب آن را ببینیم.

ضیائی ادامه داد: این‌ها خبرهای امیدبخشی هستند ولی تا زمانی که واکسیناسیون کامل نشود و در کنار آن پیشگیری و رعایت پروتکل‌ها انجام نشود و سپس دسترسی به داروها آسان شود؛ نمی‌توان امیدوار بود که این پاندمی کنترل شود چراکه همانطور که می‌دانید پیک‌های بعدی کرونا را داریم و شیوع دوباره‌اش را در اروپا با وجود واکسیناسیون نسبتا خوبی که داشتند بعد از برداشتن پروتکل‌ها شاهد بودیم.

وی افزود: از طرفی براساس تصمیم ستاد کرونا از اول آذرماه تمامی مراکز آموزشی، درمانی، دانشگاهی و تحصیلی بازگشایی می‌شوند و این خطر چرخش ویروس بیشتر خواهد شد که امیدواریم تا آن زمان همه هموطنانمان، دانش‌آموزان و جامعه دانشگاهی واکسیناسیون خود را کامل کنند و فریب این تفکر را که من واکسن زدم و مبتلا نخواهم شد را نخورند و پروتکل‌ها را حتما رعایت کنند.

ضیائی اظهار کرد: خوشبختانه با وجود واکسیناسیون خوبی که در این چندماه اخیر انجام شده موارد شدید بیماری که نیاز به آی سی یو داشته باشند بسیار کمتر شده و موارد مرگ و میر در اثر کرونا در افراد واکسینه بسیار کمتر از افراد غیرواکسینه است.

وی افزود: مطالعات در انگلستان نشان داده که تقریبا سن متبلایان به کرونای شدید و نیازمند به بیمارستان در افرادی که واکسینه نشدند ۲ برابر افراد واکسینه شده است یعنی یک فرد ۸۰ ساله واکسینه شده و عوارضش مانند یک فرد ۴۰ ساله غیر واکسینه است.

وی یادآور شد: این خبرهای خوب به معنای پایان کرونا نبوده و دلیلی بر نزدن واکسن نیست؛ بلکه دلیلی است که ما از این ضعف ویروس استفاده کنیم و سریعا واکسیناسیون خود را کامل و پروتکل‌ها را رعایت کنیم و شیوع و جهش‌های بعدی را کاهش دهیم تا بیماری کنترل شود.

ضیائی با بیان اینکه  افراد با داشتن علائمی چون تنگی نفس، درد قفسه سینه و تب حتما به کرونا شک کرده و برای تست مراجعه کنند، بیان کرد: افراد بعد از واکسینه شدن دیگر پروتکل‌ها را جدی نمی‌گیرند؛ بنابراین وقتی ویروس شروع به انتقال داده شدن با سرعت و تکرار بیشتر می‌کند، قرار گرفتن در معرض این ویروس نیز برای همه افراد بیشتر می شود.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.